Amateurfilmer Jo van Geneijgen interviewde de afgelopen jaren bewoners van Leuken over de historie van dit gehucht in de gemeente Weert. Sommigen kunnen het resultaat helaas niet meer zien, omdat ze zijn overleden.
Zelf had hij nooit verwacht dat zijn amateur-documentaires over lokale historie zo zouden aanslaan.

De 70-jarige Jo van Geneijgen uit Weert trok in 2018 volle zalen met zijn film ‘De Wêrf’ en onlangs ook nog met de docu ‘Wertha Brouwerij Weert’.
Het waren projecten die even ‘tussendoor’ kwamen, terwijl hij eigenlijk sleutelde aan een film over zijn eigen buurt: Leuken. Om die reden bleven opgenomen interviews met oude buurtbewoners lang op de plank liggen. Maar komende januari, tien jaar nadat het idee ontstond om beeldmateriaal over Leuken te verzamelen, gaat de film Leuken in vroeger jaren dan toch in première.
„De meeste interviews heb ik in 2014 en 2015 opgenomen. Zeker 30 inwoners heb ik gesproken. Het is wel heel jammer een aantal van hen inmiddels overleden is, waardoor ze de film niet meer kunnen zien”, zegt Van Geneijgen.

Materiaal
Hij werkte zelf vroeger bij drukkerij Smeets. Interesse in fotografie en film heeft hij altijd gehad. „Ik had vroeger een tijdje een eigen donkere kamer”, vertelt hij. Toen hij niet meer werkte, ging hij op zoek naar nieuwe bezigheden.
Lees ook: Film over bierbrouwerij Weert klaar: boeiende Wertha-anekdotes samengepakt in dik een uur
„Dat moet rond 2012 zijn geweest. Het viel me op dat er over de geschiedenis van Leuken weinig te vinden was, op een klein boekje na dat verscheen bij het vijftigjarig bestaan van de parochie. Toen ben ik gaan rondvragen of er nog foto- of filmmateriaal bestond over de buurt. Twee jaar heb ik alleen maar materiaal verzameld, dat druppelsgewijs binnenkwam.”
Bij de oude beelden, voornamelijk van na de Tweede Wereldoorlog, hoorden ook verhalen. „Daarvoor ben ik mensen gaan interviewen over wat zij van vroeger nog wisten. Leuken was een gehucht, net als Moesdijk dat ernaast ligt. Er lagen wat boerderijen, veel meer was er niet. En er was onderling enige rivaliteit.”

Bommenwerper
In een van de interviews werd verteld over de Engelse bommenwerper, die in 1942 neerstortte in een weiland. „Daar wist ik helemaal niks van”, zegt Van Geneijgen, die opgroeide in Leuken. Dat was aanleiding tot de nodige research. De filmmaker achterhaalde een foto van de Duitse piloot die de Halifax neerhaalde, en van het Engelse bemanningslid dat destijds dood in een sloot lag.
Verhalen over de kerk, het verenigingsleven, de oude smidse aan de Roermondseweg en de cafés heeft Van Geneijgen aaneengeregen. „Je moet het zien als een wandeling door het verleden van Leuken”, zegt hij. Begeleid door de vertelstem van Hub Bukkems.

Voorstellingen
Tijdens de coronacrisis kwam de 115 minuten durende film gereed. „Maar laten zien kon toen niet.” De eerste vertoningen zijn nu op 20, 22, 27 en 29 januari: vier middagen in Gotcha Cinema in Weert. Kaarten zijn te bestellen via www.gotcha-weert.nl.
„De interviews hebben uren aan materiaal opgeleverd”, zegt Van Geneijgen. „Ik denk erover later ongebruikte fragmenten op Facebook te zetten. Het zou zonde zijn er niets meer mee te doen.”

Bron: Dagblad de Limburger (15.11.2022); door Erwin Schmidt

Data filmvertoning
De film wordt op vier middagen in januari vertoond in Gotcha Cinema Weert:
vrijdag 20 januari
zondag 22 januari
vrijdag 27 januari
zondag 29 januari
alle dagen om 15.30 uur

Toegangsbewijzen (€ 9,00 per persoon) kunnen al besteld worden via Gotcha Cinema Weert.